מעבר לתוכן






- - - - -

על כוחה של רגולציה - שוק הסלולאר כמקרה מבחן

Posted by Tomerke, 18 May 2011 · 431 צפיות

קפיטליסטים רבים טוענים שממשלה היא האוייבת הגדולה ביותר של השוק החופשי ושכפועל יוצא מכך, הרגולטור הוא האוייב המוצהר של הצרכן.
שוק התקשורת הסלולארית הוא מקרה מבחן מעניין, בו יש שוק כביכול חופשי בו מתחרות 3.5 חברות(מירס היא עדיין לא מתחרה ראוי לשאר החברות, עם כל הכבוד וההערכה).
המשמעות היא שלפי התיאוריה הקפיטליסטית, המאבק בין שלושת החברות היה צריך להביא ל"מלחמת כל בכל" על מחירים ושירות, ולהביא לאושר רב לצרכן ולתחרות גורפת בשוק.
התערבות של שרי התקשורת, אריאל אטיאס מש"ס ואחריו משה כחלון מהליכוד, היתה צריכה להביא לפגיעה בתחרות בשוק זה.
בפועל, ניתן לראות בבירור שלא כצעקתה.

ההתערבות המבורכת של שרי התקשורת בשוק הסלולאר בישראל הביאה לשינוי מעמיק בשוק הסלולאר, והרגולציה הבטיחה מחירים זולים יותר לצרכן, התחייבות כספית קטנה יותר ולטווח קצר יותר, תמחור הוגן יותר של השיחות ובעיקר יכולת רבה יותר לעבור בין החברות השונות.
שוק הסלולאר של 2011 הוא שוק שונה לחלוטין מזה של 2006, ואנחנו מדברים על טווח קצר של 5 שנים.
הרגולטור לא חסך שבטו מחברות הסלולאר, שהן כאמור תאגידי ענק שמגלגלים רווחים של מיליארדים כל שנה מהכיס של כולנו.
ההתערבות הזו באה לידי ביטוי במספר דרכים, להלן פירוט השינויים וההסבר של המשמעויות שלהם לטובת הצרכן הישראלי:

1. ביטול חיוב בגין שיחה לפתיח של המענה קולי - עד לפני כ4-5 שנים, כשהייתם מתקשרים למישהו והוא לא היה עונה הייתם מגיעים לפתיח של המענה הקולי שלו ומחוייבים בגין שיחה. היום, בעקבות התערבות משרד התקשורת, גם אם תגיעו לפתיח של המענה קולי, שעולה כאמור ישר לאחר הצלצול, לא תחוייבו בגין שיחה, אלא רק אם תגיעו לצפצוף שלאחריו צריך להשאיר הודעה, מה שיותר לכם מספיק זמן לנתק מבלי להיות מחוייבים סתם.

2. חיוב לפי יחידות זמן הוגנות יותר(אינטרוואל) - פעם, רוב השיחות בחברות הסלולאר היו מתומחרות לפי 60 שניות בדקה הראשונה, ו12 שניות בדקה השניה. זה אמנם נראה מסובך, אבל למעשה זה מאוד פשוט להבנה - נניח שהיה לכם מסלול של 60 אגורות לדקה(דוגמא בלבד). נניח שהתקשרתם לחבר, שענה ודיברתם איתו 10 שניות בלבד("היי, מה המצב? אה, אתה עסוק? טוב, אין בעיה, אתקשר מאוחר יותר"). לפי המסלול הישן הייתם מחוייבים על 10 שניות שיחה ב60 אגורות, כאילו יש לכם מסלול של 3.6 ש"ח לדקה!!! מהדקה השניה ואילך הייתם מחוייבים על יחידות זמן(אינטרוואלים) 12 שניות, גם אם דיברתם דקה ושניה(וחוייבתם 65 אגורות במקום 61 אגורות). משרד התקשורת החליט שלא לעולם חוסן, ושינה את כללי המשחק. ההתחלה היתה תמחור לפי 12 שניות מהדקה הראשונה, ובהמשך משרד התקשורת החליט שאתם מחוייבים אך ורק על מה שאתם מדברים. למשל, אם היום יש לך מסלול של 60 אגורות לדקה, ואתם מדברים שיחה של 10 שניות, תהיו מחוייבים על 10 אגורות ולא על 12 או 60 אגורות. כך שבפועל, הרפורמה הזאת מוזילה לכם את החשבונית.

3. הורדת תעריפי הקישוריות - תעריפי הקישוריות היוו חסם בולט בפני תחרות בשוק התקשורת. אם היו תעריפי קישורית של 50 אגורות עד לפני מספר שנים, המשמעות היתה שחברות הסלולאר לא יכלו לתת לכם תעריפים אטרקטיביים לכל הרשתות. הדבר נבע מכך שעל כל דקת שיחה שמנוי של חברת סלולאר אחת היה מבצע לחברת סלולאר אחרת, חברה א היתה צריכה לשלם לחברה ב תעריף קישורית יקר ביותר. לדוגמא, אם אתם הייתם מתקשרים מהאורנג שלכם לסלקום של חבר, חברת אורנג היתה משלמת לסלקום 50 אגורות על כל דקה ששוחחתם.
תעריפי הקישוריות הורדו בהדרגה מ50+ אגורות, ל30, 24, והיום התעריף עומד על 8 אגורות בלבד. לכן, היום חברת הסלולאר יכולות לתת מסלול "פיקס", ללא דמי השלמת שיחה בהתקשרות לרשת אחרת, ואף לאפשר לצרכן להנות מתעריפים מוזלים יותר לכל הרשתות, בעקבות הורדת דמי הקישוריות שחברות הסלולאר נדרשו לשלם.

4. קיצור התחייבויות - פעם, כל מי שהיה רוכש מכשיר דרך חברת סלולאר עם מסלול טוב היה מחוייב ל36 חודשים. כן כן, התחייבות ל36 שנים, שהפרה שלה באמצע היתה גוררת קנסות עתק. במסגרת רכישה של מכשיר סלולאר הייתם נדרישם להתחייב למספר מצומצם של מסלולים שאפשר היה לנוע בניהם, שהיו מגבילים אתכם מאוד באפשרות שלכם לשנות את דפוסי הצריכה. לדוגמא, אם הייתם רוכשים מכשיר בשנת 2006 עם חבילה של 900 דקות לכל הרשתות, למשל, ואחרי שנתיים מתחתנים ורוצים מסלול משפחה - היה לכם בלתי אפשרי לשנות מסלול, והייתם צריכם להוסיף עוד הטבה על חבילת הדקות, מה שהיה מייקר לכם משמעותית את החשבונית. הפרת ההתחייבות לפני שלושת השנים היתה גוררת קנסות דרקוניים שנעים בין מאות לאלפי שנים.
בשנת 2008 החליט משרד התקשורת בראשות אריאל אטיאס לקצר את ההתחייבות ל18 חודשים, קיצור של ההתחייבות בחצי. מה שאומר שאם אחרי 18 חודשים נמאס לכם מחברת סלולאר אחת, אתם יכולים לעבור לאחרת בלי לספוג קנס על שבירת החבילה שלכם, אלא לשלם את יתרות המכשיר וזהו.
סעיף חשוב נוסף הוא זה שבניגוד לעבר, לחברות הסלולאר אסור להעלות את התעריפים של המבצע במשך כל תקופת ההתחייבות(18 חודשים).
אם אתם רוכשים תוכנית בהתחייבות לרשת מסויימת ל18 חודשים, לחברת הסלולאר אסור להעלות את התעריפים של המבצע במשך כל תקופת ההתחייבות, בניגוד לעבר.
כך הלקוחות יכולים להנות מתעריפים מוזלים שהם חתמו אליהם במשך כל תקופת ההתחייבות, ולא להיות מופתעים לאחר מספר חודשים.

5. הורדת גובה הקנסות בשוק - המשך ישיר של הפעילות המבורכת של אריאל אטיאס, והפעם על ידי משה כחלון, שר התקשורת. מינואר 2011 אין יותר התחייבויות אסטרונומיות על תוכניות וחבילות בחברות הסלולאר. היום, ההתחייבות תעמוד על 8% מסך ממוצע 3 החשבוניות האחרונות שלכם, כפול מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות, ולא ליותר מ18 חודשים. זאת אומרת, אם הייתם בחבילה שבמסגרתה שילמתם 250 ש"ח בחשבונית, תהיו מחוייבים ב2000 ש"ח במידה ותתנתקו על הפרת ההתחייבות לרשת הסלולארית, אלא בסכום של 20 ש"ח*18, 360 ש"ח. אם יש לכם ממוצע חשבוניות של 150 ש"ח, תחוייבו ב216 ש"ח. הורדת גובה הקנסות בצורה משמעותית כל כך מהווה קטליזטור של תחרות בשוק הסלולאר, ומבטיחה לחץ רחב יותר על חברות הסלולאר לשפר את השירות ולהוזיל את התעריפים.

6. ביטול זיקה בין רכישת המכשיר למפעיל הסלולאר(רט"ן) - אם בעבר הלא רחוק הייתם רוצים מכשיר בחיוב זיכוי מלא, הייתם חייבים להתחייב לחברה אחת ולהשאר בה במשך 3 שנים כדי להנות מהזיכוי. היום, בעקבות הרפורמות של משרד התקשורת, אתם יכולים לקנות מכשיר יותר בזול בחנות חיצונית. כשאתם מציגים את הקבלה לחברת הסלולאר אליה תרצו להתחבר היא מחוייבת להעניק לכם זיכוי על המכשיר, כאילו הוא נרכש אצלה. בנוסף, אם בעבר לא יכלתם לעבור באופן חוקי עם מכשיר שנקנה בחברת סלולאר אחת לאחרת, הרי שהיום אפשר לעבור עם אותו המכשיר בין כל חברות הסלולאר. המשמעות של המהלכים האלה היא הגברת המוביליות של הלקוחות, וחיזוק ההפרדה בין רכישת המכשיר להתחברות לחברת סלולאר ולשימוש בשירותיה.

7. ניידות המספרים - רפורמה חשובה ביותר בשוק הסלולאר, שהוביל שר התקשורת הקודם - אריאל אטיאס. זוהי היתה הסנונית הראשונה האמיתית של התחרות בשוק הסלולאר. המשמעות של הרפורמה היא שאתם יכולים לעבור עם המספר שלכם, שכולם מכירים, לחברה אחרת. הדבר לא היה אפשרי עד 2008, והיה חסם משמעותי בפני תחרות בשוק הסלולאר. עסקים רבים, שהמספר הסלולארי שלהם היה סימן ההיכר שלהם, חששו לעבור חברה ולהחליף מספר, והניידות נותנת להם ולכם כלי מעולה להנות מתנאים טובים יותר בחברה חדשה, ולשמור על סימן ההיכר הסלולארי שלכם - המספר.

8. כניסה של מפעילי תקשורת וירטואלים ומפעילי סלולאר(רט"ן) חדשים - גולת הכותרת של הרפורמות של משרד התקשורת. אם המחירים של שלושת חברות התקשורת הגדולות היו דומים להפליא, הרי שעכשיו כניסה של שחקנים חדשים תביא להגברת התחרות בשוק הסלולאר, להורדת המחירים ולמאמץ רב יותר מחברות הסלולאר הותיקות לשמור על המנויים שלהן. הדבר יגרור הוזלה של המחירים.

לסיכום, בניגוד לתיאוריה הקפיטליסטית הקלאסית של "היד הנעלמה", שגורסת כי השוק החופשי הוא הטוב המוחלט והמדינה היא הרע המוחלט שצריכה להדיר רגליה מהתערבות בשוק הסלולאר, הרי ששוק התקשורת בישראל מראה לנו את המרחק בין התיאוריה הכלכלית לבין המציאות האנושית.
בישראל משרד התקשורת, הרגולטור, נציג המדינה, הוא זה שמבטיח את התחרות בשוק התקשורת.
שלושת החברות הגדולות לא הציעו תעריפים אטקרטיבים בעבר ולא קיימו תחרות חריפה כדי למשוך לקוחות, ומשרד התקשורת והרגולציה שלו הם אלה שטורפים את הקלפים.
לדעתי שוק התקשורת מהווה הוכחה נצחת לכך שישראל קטנה מידי בשביל להיות שוק חופשי אמיתי.
יש מספר בעלי הון בעלי קבוצות ריכוזיות שחולשים על המשק, ובפועל לא מקיימים תחרות משמעותית בתחומים רבים.
לכן, בישראל חייבת להיות מעורבות ממשלתית חזקה במשק, בדמות רגולציה שתבטיח את זכויות הצרכן מחד גיסא והעובדים מאידך גיסא.
ויש לזה שם בעברית - סוציאל-דמוקרטיה.




הדוגמאות האלה לא מראות כלל את מה שאתה אומר שהן מראות, אלא מחזקות את העמדה הקפיטליסטית.

אתה מתאר מצב בו שלוש חברות תקשורת גדולות עשות פחות או יותר מה שהן רוצות עד שהגיעה הממשלה והצילה אותנו, אבל אתה לא מתייחס לסיבה שהגענו למצב הזה: חייב את אישור פקידי הממשלה בשביל לפתוח חברה רביעית.

אם היה קיים שוק חופשי, אז היד הנעלמה אכן היתה עובדת : אנשים ממורמרים מזה שמחייבים אותם עבור מענה קולי ? אז מישהו היה פותח חברה רביעית שלא מחייבת. את החברה הזו אנחנו לא ראינו ולא נראה. הפסדנו אותה כי הפקידים לא הסכימו לפתוח אותה. את העובדים שלה לא ראינו, הם עדיין מובטלים, והמשרד שלהם עדיין ריק.

בקיצור - אתה לא לא יכול להגיד ששיטה מסוימת לא עובדת ולהביא דוגמא שכלל לא דומה לשיטה הזו.
  • Quote

או Sign In