מעבר לתוכן


תמונה
- - - - -

חֲרון אַפּו (25.2.2009) הוארך ונערך (27.2.2009)


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 25/02/2009 - 11:59

חֲרון אַפּו (25.2.2009) הוארך ונערך (27.2.2009)

מהזמנתך היה ברור במה דברים אמורים.
שוב, מכל מילה שאמר את גוזרת עוד ועוד מכות
להכות בך:
"עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים."
מהרהרת לרגע ומחמירה בהדגשה:
"חֲרון אַפּו!"
לו לא היית המושא לכאב הייתי חושד שאת נהנית מכך.

"כמו החלטת העירייה לאסור את הרחצה בחופים כי התירה להזרים את השפכים
לים, את בוחרת בקלות לפגוע בעצמך"

"לא" משועשעת לפתע מדבריי ומתמירה עמוד-ענן:
"אני מסננת חלוקים בשפך הנהר בבהלה לזהב".




*
רַבִּי אֱלִיעֶזֲר אומֵר: מִנַּיִן שֶׁכָּל מַכָּה וּמַכָּה שֶׁהֵבִיא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם הָיְתָה שֶׁל אַרְבַּע מַכּות? שֶׁנֶּאֱמַר: יְשַׁלַּח בָּם חֲרון אַפּו, עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים. עֶבְרָה - אַחַת, וָזַעַם - שְׁתַּיִם, וְצָרָה - שָׁלשׁ, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים - אַרְבַּע.
אֱמור מֵעַתָּה: בְּמִצְרַים לָקוּ אַרְבָּעִים מַכּות וְעַל הַיָּם לָקוּ מָאתַיִם מַכּות.
רַבִּי עֲקִיבֶא אומֵר: מִנַּיִן שֶׁכָּל מַכָּה ומַכָּה שהֵביִא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא על הַמִּצְרִים בְּמִצְרַים הָיְתָה שֶׁל חָמֵשׁ מַכּות? שֶׁנֶּאֱמַר: יְִשַׁלַּח בָּם חֲרון אַפּו, עֶבְרָה וָזַעַם וְצַרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים. חֲרון אַפּו- אַחַת, עֶבְרָה - שְׁתַּיִם, וָזַעַם - שָׁלושׁ, וְצָרָה - אַרְבַּע, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים - חָמֵשׁ.
אֱמור מֵעַתָּה: בְּמִצְרַים לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּות וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם מַכּות.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#2 אורח - חבר מזדמן

אורח - חבר מזדמן
  • אורחים

פורסם 25/02/2009 - 20:02

חֲרון אַפּו (25.2.2009)

שוב, מכל מילה שאמר את גוזרת עוד ועוד מכות
להכות בך:
"עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים."
מהרהרת לרגע ומחמירה בהדגשה:
"חֲרון אַפּו!"
לו לא היית המושא לכאב הייתי חושד שאת נהנית מכך.

כאזהרת העירייה שלא לרחוץ בחופים מפני שהתירה להזרים את השפכים לים
בחרת בקלות לפגוע בך ולמעול בנאמנותך לעצמך.



*
רַבִּי אֱלִיעֶזֲר אומֵר: מִנַּיִן שֶׁכָּל מַכָּה וּמַכָּה שֶׁהֵבִיא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַיִם הָיְתָה שֶׁל אַרְבַּע מַכּות? שֶׁנֶּאֱמַר: יְשַׁלַּח בָּם חֲרון אַפּו, עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים. עֶבְרָה - אַחַת, וָזַעַם - שְׁתַּיִם, וְצָרָה - שָׁלשׁ, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים - אַרְבַּע.
אֱמור מֵעַתָּה: בְּמִצְרַים לָקוּ אַרְבָּעִים מַכּות וְעַל הַיָּם לָקוּ מָאתַיִם מַכּות.
רַבִּי עֲקִיבֶא אומֵר: מִנַּיִן שֶׁכָּל מַכָּה ומַכָּה שהֵביִא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא על הַמִּצְרִים בְּמִצְרַים הָיְתָה שֶׁל חָמֵשׁ מַכּות? שֶׁנֶּאֱמַר: יְִשַׁלַּח בָּם חֲרון אַפּו, עֶבְרָה וָזַעַם וְצַרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים. חֲרון אַפּו- אַחַת, עֶבְרָה - שְׁתַּיִם, וָזַעַם - שָׁלושׁ, וְצָרָה - אַרְבַּע, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים - חָמֵשׁ.
אֱמור מֵעַתָּה: בְּמִצְרַים לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּות וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם מַכּות.



#3 אורח - חבר מזדמן

אורח - חבר מזדמן
  • אורחים

פורסם 25/02/2009 - 20:17

אהבתי את העדינות והדקות שבה מרסו חוקר וכותב את נפש האדם ואת מורכבות היחסים בין אנשים. התהליך הסיזיפי שקורה הרבה פעמים במערכות יחסים, שבו אנו נוטים לחפש את המשמעות הפוגעת והכואבת בכל התנהגות ומילה של הצד השני, מתואר כאן יפה בהתנהגותה של מושא השיר, ש"סופרת" ו"פורטת" את כאביה באופן כזה שהגבול בין תפיסת המציאות הקיימת (ז"א, התנהגות בן הזוג) והתענוג המזוכיסטי (הפירוש המחמיר והמדוקדק של ההתנהגות) הולך ומטשטש. אהבתי את מטפורת העיר ששפוכת לחופיה עצמה, למשאביה היקרים ביותר, ביוב. זה תהליך אירוני הקיים במציאות ומתאים להתנהגות מושא השיר. אהבתי גם את נוכחותו של המשורר, בתור צופה חיצוני, שמפרש גם הוא פירוש נוסף את המניעים לפירושיה של מושא השיר.
למרות שניתן לקרוא את השיר כשיר שמתאר אישה, בקריאות הראשונות של השיר, בגלל השימוש בקטע ידוע מההגדה, קראתי את השיר כשיר פוליטי. בקריאה הזאת, האישה היא המדינה או כלל הציבור הישראלי/יהודי. הישות הציבורית, שהיא מושא השיר בקריאה הזו, מתענגת על הסבל שנגרם לה (הקורבניות היהודית? ההנאה מהמחשבה שאנחנו מיוחדים כי כולם שונאים אותנו וכ"ו), ובמקביל ממשיכה לענות את עצמה ולהזרים לעצמה מי שפכים הפוגעים בה עצמה.
עם השורה האחרונה בשיר (בחרת בקלות לפגוע בעצמך ולמעול בנאמנותך לעצמך) היה לי קושי. מצד אחד, בין אם השיר מתעסק באישה אינדיבידואלית, או ברמה רחבה יותר, השורה ברורה ומובנת, ועוזרת לבין את השורה שקודמת לה לגבי הזרמת ביוב. עם זאת, יש משהו בשורה הזאת שלא מסתדר עם שאר השיר, אולי דוקא בבהירות היתר, או בשימוש במילים כל כך שגורות, אני לא בטוח.

מחכה כבר לספר שיצא

#4 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 26/02/2009 - 10:20

תודה על הביקורת "חבר מזדמן"

קיבלתי את הביקורת שלך על הסיום וערכתי אותו מחדש.

אני מודע לכך שניתן לפרש את השיר לשני הכיוונים שציינת, הוא עוצב באופן שיאפשר זאת, אך אני כיוונתי יותר לאישה ובן זוגה (בעבר או בהווה).
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#5 אורח - תשע

אורח - תשע
  • אורחים

פורסם 26/02/2009 - 17:24

הבית הראשון מצא חן בעיני מאוד. הוא כתוב נהדר, והעריכה שלו (כולל הניקוד במקומות המצוטטים) מוסיפה לו עומק מיוחד.
אהבתי ביותר את:

מהרהרת לרגע ומחמירה בהדגשה:
"חֲרון אַפּו!"

עוד לפני שקראתי את תגובתו של החבר המזדמן ושלך הסוף צרם לי. אני מבינה ששינית אותו, אבל לדעתי משהו שם עדיין מפוספס. אני חושבת שהפריעה לי המטאפורה, שבכל הקשר אחר הייתה ריאליסטית ויפה, אבל בהקשר הספרותי-הגדתי קצת מוציאה מריכוז. אני אותיר למשורר לחשוב על זה.
ככה או ככה, שיר יפה ומהנה לקריאה.

#6 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 26/02/2009 - 19:43

תודה על הביקורת תשע

גם אני עצמי עדיין לא שלם עם הסוף. נראה מה יהיה.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#7 viki

viki

    אין טעם לאסוף כל עוד לא ניתן לאחות...

  • מנהלי פורום
  • 3343 הודעות:

פורסם 27/02/2009 - 01:35

וואו מרסו, שיר נהדר הפתוח למגוון אינטרפטציות.
בינגוד לביקורות, אני חושבת שיש משהו מעניין בניגודיות בין הבתים - הראשון הינו עתיק יותר הן מבחינת בחירת המילים והן מבחינת עולם התוכן, השני יותר מודרני ויותר מתחבר עם ההווה. הניגוד בין הבתים וההקבלה ביניהם מעוררי מחשבה.

"אני מצמצמת את עצמי כדי נקודה אלמונית
שלא להטריד בגופי מלכויות"



תמונה מצורפת

#8 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 27/02/2009 - 09:54

תודה על הביקורת ויקי, אכן רציתי ליצור בין השאר ניגודיות



אבל, בין השאר, בעקבות הרהורים מביקורתיכם השיר שונה. יתכן כי הניגודיות כעת פחות עזה.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#9 viki

viki

    אין טעם לאסוף כל עוד לא ניתן לאחות...

  • מנהלי פורום
  • 3343 הודעות:

פורסם 27/02/2009 - 14:57

שינוי מעניין... רעיון טוב ליצור זאת כדיאלוג דבר שמתחבר יותר לבית הראשון.
לגבי הניגודיות - היא עדיין ניכרת. נראה כאילו כל בית רומז על תקופה אחרת: הראשון - יציאת מצרים, השני - התקופה הנוכחית, השלישי - משלב בין יציאת מצרים (עמוד ענן) לבין "הבהלה לזהב". עמוד האש ועמוד הענן הראו לבני ישראל את הדרך בזמן יציאת מצרים (עמוד האש בלילה ועמוד הענן ביום). הבהלה לזהב התרחשה בסביבות המאה ה-19 עת הגיעו מהגרים לקליפורניה, לאפריקה ולאוסטרליה במגמה למצוא זהב. ההגירה מתחברת רעיונית לסיפור יציאת מצרים, אלא שמדובר בהגירה לכיוונים הפוכים (במקרה אחד: חזרה לארץ המקור ובמקרה השני יציאה ממנה).
מוטיב המים/הים מחבר בין שלושת הבתים.
בית 1: "ועל הים לקו מאתיים מכות". מבין 10 המכות: דם, צפרדע קשורות לים.
בית 2: חופים, הזרמת שפכים לים.
בית 3: שפך הנהר.

"אני מצמצמת את עצמי כדי נקודה אלמונית
שלא להטריד בגופי מלכויות"



תמונה מצורפת

#10 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 01/03/2009 - 13:35

שינוי מעניין... רעיון טוב ליצור זאת כדיאלוג דבר שמתחבר יותר לבית הראשון.
לגבי הניגודיות - היא עדיין ניכרת. נראה כאילו כל בית רומז על תקופה אחרת: הראשון - יציאת מצרים, השני - התקופה הנוכחית, השלישי - משלב בין יציאת מצרים (עמוד ענן) לבין "הבהלה לזהב". עמוד האש ועמוד הענן הראו לבני ישראל את הדרך בזמן יציאת מצרים (עמוד האש בלילה ועמוד הענן ביום). הבהלה לזהב התרחשה בסביבות המאה ה-19 עת הגיעו מהגרים לקליפורניה, לאפריקה ולאוסטרליה במגמה למצוא זהב. ההגירה מתחברת רעיונית לסיפור יציאת מצרים, אלא שמדובר בהגירה לכיוונים הפוכים (במקרה אחד: חזרה לארץ המקור ובמקרה השני יציאה ממנה).
מוטיב המים/הים מחבר בין שלושת הבתים.
בית 1: "ועל הים לקו מאתיים מכות". מבין 10 המכות: דם, צפרדע קשורות לים.
בית 2: חופים, הזרמת שפכים לים.
בית 3: שפך הנהר.



תודה ויקי,
כתמיד, טובה בפענוח הרזמים.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#11 dune

dune

    I know a place where summer strives

  • מנהלי פורום
  • 809 הודעות:

פורסם 01/03/2009 - 23:56

מרסו מתכונן לחג הפסח הקרב ובא ומצטט מן ההגדה כמקור להשראה (כמובן שאין זה ציטוט רק מן ההגדה אך הקירבה בתאריכים גורמת לי לחשוב כי מרסו עושה "ניקוי פסח במגרות שיריו", וטוב שכך).

לגבי השיר שלפנינו. יש לי להסכים עם רוב הדברים שנאמרו.
יש לי גם תוספות: הוספת שתי השורות האחרונות שינתה לחלוטין את אופי השיר. לא עוד הלקאה עצמית של האישה ועצב של הצופה/ דובר על המזוכיזם של האישה. אופטימיות ושעשוע ניבטים אלינו. האישה משועשעת מן הרעיון על הכאב ומודיעה כי היא בסך הכל "מסננת חלוקים" וכו'. כלומר, האישה ממיינת בני אדם (בני זוג פוטנציאליים?) בחיפושיה אחר הזהב (האיש האידיאלי- בעל?). נכון שיש כאב בתהליך אך האופטימיות שופעת ממנה. היא שקועה בתהליך החיפוש ובטוחה כי תמצא. נעלמת מאיתנו תגובתו של הדובר לעניין זה. הייתכן כי הוא מסכים? שמא הוא מביט מן הצד, ממקום אובייקטיבי, ויודע כי סיכויי ההצלחה שלה דלים עד אפסיים ולכן אינו אופטימי כמוה? נותר לנו רק לנחש. אכן, שיר מעניין מאוד.
San Andreas Fault

אני ממליצה לכל אחד פה לנהוג ביתר זהירות. יש כאן אנשים, שבשם "הסקרנות" שלהם מסוגלים לזחול על דמותכם הוירטואלית ולחפש נקודות תורפה כדי להגיע אליכם. יש גם מי שלא יהסס לנפנף זאת בפניכם ואף שלא בפניכם ויוכל תמיד להגיד שעשה הכל בתום לב. הייאוש יכול לגרום לכל אחד לשקר קצת, גם לעצמו.


#12 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 21/03/2009 - 20:06

תודה על הביקורת dune.

התוספת אכן יכולה לשנות את פרשנות השיר וגם ניתן לתפוס אותה כמכריעה מה באמת קורה לדמות המתוארת.

מבחינתי זה לא חייב להיות כך, אך הפרשנות היא לקורא.

במקור כוונתי בדברי הדמות היא שהיא מנסה להתנער מהטענה כי נהנת להלקות את עצמה. היא ממשמעת את מה שנתפס כהלקאה עצמית על ידי כך שהיא אומרת שהלקאה הזאת, החקירה האתו של מה שקרה לה במערכת היחסים ההיא נועדה לזקק משהו שאינו היא תוכל להמשיך הלאה.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!




0 משתמשים קוראים נושא זה

0 משתמשים, 0 אורחים, 0 משתמשים אנונימיים