מעבר לתוכן


תמונה
- - - - -

מהדרין (7.2.2010)


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 07/02/2010 - 12:36

מהדרין (7.2.2010).

מדוזה עולה בדלת האחורית
עטופה היטב
לבל נחשי פאתה יתפתלו בפיתוי בקדמת האוטובוס.
גורשה אחורנית,
מאלו שבין טוב ורע אינם מבדילים,
לכבודה,
הרי עיניי תלת-מימד ורנטגן
של היושבים במרומים
היו מפשיטים אותה,
בבידוק-החמדני בכניסתה,
זה בלתי נמנע.

הם לא יביטו לאחור אליהן
פן מחשבתם בתשוקתם, כמו ליבם, תתאבן.
היא ורעותיה תבכנה במסתורים
כי הגברים פצו פה אלוהים.

זה הכל לטובה
מאחור תוכלנה לזמר את תפילות הדרך
לא חשש ערווה:
פתח נא שער בעת נעילת שער
התר צרורה,
את גבהות הלב,
נורא.












*
http://he.wikipedia..../wiki/קו_מהדרין

*תפילת נעילה:
פתח לנו שער, בעת נעילת שער, כי פנה יום. היום יפנה, השמש יבוא ויפנה, נבואה שעריך. אנא אל נא, שא נא, סלח נא, מחל נא, רחם נא, כפר נא, כבוש חטא ועוון.

* שופטים יא: ל-לא, לד-מ:
"וידר יפתח נדר ליהוה ויאמר: אם-נתון תתן את בני עמון בידי: והיה היוצא אשר יצא מדלתי ביתי בשובי בשלום מבני עמון, והיה ליהוה, והעליתיהו עולה: ... ויבוא יפתח המצפה אל ביתו, והנה בתו יוצאת לקראתו בתופים ובמחולות, ורק היא יחידה, אין לו ממנו בן או בת: ויהי כראותו אותה ויקרע את בגדיו ויאמר: אהה בתי, הכרע הכרעתני ואת היית בעוכרי, ואנכי פציתי פי אל יהוה ולא אוכל לשוב: ותאמר אליו: אבי, פציתה את פיך אל יהוה: עשה לי כאשר יצא מפיך, אחרי אשר עשה לך יהוה נקמות מאויביך, מבני עמון: ותאמר אל אביה: יעשה לי הדבר הזה: הרפה ממני שניים חודשים, ואלכה וירדתי על-ההרים ואבכה על-בתולי אנוכי ורעיתי: ויאמר: לכי! וישלח אותה שני חודשים, ותלך היא ורעותיה, ותבך על-בתוליה על ההרים: ויהי מקץ שניים חודשים ותשב אל-אביה, ויעש לה את-נדרו אשר נדר, והיא לא ידעה איש, ותהי-חוק בישראל: מימים ימימה תלכנה בנות ישראל לתנות לבת-יפתח הגלעדי, ארבעת ימים בשנה".

*"ותבט אשתו מאחוריו ותהי נציב מלח. בראשית יט."

*מתפילת אנא בכוח:
אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#2 אורח - סמיתי

אורח - סמיתי
  • אורחים

פורסם 07/02/2010 - 13:57

לדעתי מדובר בקטע הכי מוצלח שכתבת. ואחרי הכל, קראתי את כולם. ;)
מאד מעריכה את הסגנון הנהדר שלך.

#3 אורח - תשע

אורח - תשע
  • אורחים

פורסם 07/02/2010 - 17:16

אקטואלי, חד ומהוקצע.
נהניתי מכל רגע, ובמיוחד מההתחלה השנונה ומהסוף המשלים.

#4 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 08/02/2010 - 13:00

תודה על הביקורות עלמות חן.

מעבר לעניין הרגיל שלי בקריאת הביקורת חשוב לי הפעם העניין במיוחד מפני שאני בדרך כלל מצנזר את עצמי מעיסוק ישיר בפוליטי בכתיבה. הפעם, בינתיים, לא עשיתי את זה.
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#5 viki

viki

    אין טעם לאסוף כל עוד לא ניתן לאחות...

  • מנהלי פורום
  • 3343 הודעות:

פורסם 10/02/2010 - 09:41

נהדר ושונה מדברים שפרסמת לאחרונה. דימוי המדוזה מעניין לטעמי והאזכורים התנכיים נשזרו בצורה מצוינת. ובתוך אותה כתיבה עשירה, ניתן למצוא גם לא מעט ציניות שתורמת מאוד להעברת המסר.

"אני מצמצמת את עצמי כדי נקודה אלמונית
שלא להטריד בגופי מלכויות"



תמונה מצורפת

#6 לני

לני

    מתחיל/ה להבין בדיחות פורום

  • רשומים
  • 264 הודעות:

פורסם 10/02/2010 - 20:29

את העניין הקונקרטי, אני לא מכיר (יש קישור?) בכל מקרה מצטרף למחמאות. קשה לי להסביר את זה אבל השילוב של המיתולוגיה עם הדת היהודית, זה משהו שאני צריך עוד קצת לחשוב עליו.

#7 dune

dune

    I know a place where summer strives

  • מנהלי פורום
  • 809 הודעות:

פורסם 11/02/2010 - 01:12

כבר במילה הראשונה של השיר אנו מקבלים את ההפך מן הכותרת. "מהדרין" לקוח מעולם ההכשר של היהדות האורתודוכסית, החרדית. "מדוזה" היא דמות מיתולוגית מאגדות יוון העתיקה המלאות באמונות פגאניות.

הערת ביניים: מדוזה היתה אחת המפלצות שנקטלו בידי פרסאוס הגיבור היווני. שערותיה היו סבך של נחשים ומבטה היה מאבן את כל מי שפגש את עיניה. לאחר שפרסאוס הרג את מדוזה (בסיוע מגן ששימש לו כמראה וכך לא היה צריך להישיר מבטו אליה), הוא צרר את ראשה במטפחת והשתמש בו כדי לאבן את אויביו. גם לאחר מותה נותרה המפלצת רבת עוצמה ומסוכנת.

הדימוי של מדוזה מאוזכר כמה פעמים בשיר ושזור בו לכל אורכו. שערות הפיאה מתוארות כנחשים, ההתייחסות לעיני רנטגן ותלת מימד מזכירה לקורא את תכונות עיניה של מדוזה ומחשבתם של הגברים עשויה להתאבן. הניגוד המעניין הזה בין המיתוס הפגאני לבין האמונה המונותיאיסטית הקפדנית של החרדים יוצר את המתח שמורגש בשיר כבר מההתחלה. מעל לכל אהבתי את השורה "התר צרורה" הלקוחה מתוך תפילת "אנא בכח" שנהוג לאמרה בקבלת שבת. בהקשר של מדוזה, התרת משהו צרור הוא שיחרור כוחה של המפלצת הנשית, המאבנת. כמה נפלא לשזור משמעות כזו בתפילתן של הנשים המדוכאות, הנשלטות על-ידי הפרדה פשוטה באוטובוס.

יש כאן חלוקה דיכוטומית בין דלת אחורית באוטובוס לדלת קדמית. האישה מופנית לאחור כדי שעיני הגבר לא ישזפו את חמודותיה. המפלצת מאבדת מכוחה כאשר לא מסתכלים בה. יש כאן רובד מאוד משמעותי של פחד גברי קמאי מכוחה של האישה. הדיכוטומיה הופכת להיות לא רק חלוקה של מקום אלא חלוקה בין המינים: האישה מול הגבר. חלוקה בין טוב לרע: מפלצת מול גיבור (ויש לזכור כי הגברים מתוארים בבית הראשון כ"אלו שבין טוב ורע אינם מבדילים"). חלוקה אמונית: אלים ומיתוסים עתיקים מול אמונה יהודית בעלת אל אחד.

הערת ביניים נוספת: ההבדלה בין טוב ורע נוצרה בעולם כאשר אדם וחוה אכלו מעץ הדעת בגן עדן ("ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים יודעי טוב ורע". בראשית, ג', 5). חוה אכלה מן העץ ושיכנעה את אדם לאכול והכל בעצת הנחש. כך אירע שאדם וחוה גורשו מגן עדן. שימו לב שראשה של מדוזה עטור נחשים ובשיר נחשי הפיאה הם אשר מפתים ("נחשי פאתה יתפתלו בפיתוי"). איזכור זה לחטא הקדמון ולגירוש מגן העדן מעמיק עוד יותר את אשמתה של האישה כאילו היא רובצת על כתפיה עוד מאז. למרות כל זאת, הגברים בשיר אינם מבדילים בין טוב ורע כאילו מעולם לא אכלו מעץ הדעת. כמובן שזה נוגד את המסופר בתנ"ך ולכן יש כאן משום ציניות מתוחכמת ביותר. הכותב מתבונן בגברים וטוען כי הם מיתממים כאילו אין להם חלק ואחריות בחטא הקדמון בדיוק כמו אדם הראשון בשעתו (אך גם הוא "זכה" בעונש).

נראה כי הכותב מנסה, דרך מערכת דימויים מאוד מתוחכמת, להגדיר את החטא המודרני של הגבר הדתי המאמין. אין זו רק ההפרדה בין נשים לגברים, אין זו ההשפלה של הנשים הכרוכה בעליה בדלת האחורית ובהדרה הקבועה שלהן ממרכז החיים והמעשה. אין זו גם "פציית הפה לאלוהים" הקובעת את גורל הנשים על-פי דברי האב/ בעל ונוטלת מהן כל יכולת להוביל את חייהן כרצונן ולפי כוחן.
לי נראה כי החטא המדובר כאן הוא עמוק הרבה יותר. מדובר בחטא הטמון במחשבה כי כל אלו הם הכרח המציאות. החטא הטמון בחשיבה כי זוהי הדרך הנכונה לפעול. החטא הטמון בחוסר היכולת של הגבר החרדי לשנות את חיי הסביבה שלו על-ידי לקיחת אחריות על תשוקותיו ומחשבותיו. זהו החטא האמיתי.
זהו החטא שצורב את ליבן של הנשים הבוכות אל הא-ל: "התר צרורה" = החזר לנו את כוחנו!
San Andreas Fault

אני ממליצה לכל אחד פה לנהוג ביתר זהירות. יש כאן אנשים, שבשם "הסקרנות" שלהם מסוגלים לזחול על דמותכם הוירטואלית ולחפש נקודות תורפה כדי להגיע אליכם. יש גם מי שלא יהסס לנפנף זאת בפניכם ואף שלא בפניכם ויוכל תמיד להגיד שעשה הכל בתום לב. הייאוש יכול לגרום לכל אחד לשקר קצת, גם לעצמו.


#8 קוואזר

קוואזר

    לא סתם ברונזה - רשום+!

  • רשומים+
  • 579 הודעות:

פורסם 13/02/2010 - 17:02

יפה. אהבתי את החיבורים השונים שעשית. הסוף מוצלח ביותר



"מה שאינו מצוי בנו, אין בכוחו לרגשנו" - הרמן הסה

"אני בן אדם, ושום דבר אנושי אינו זר לי" – פובליוס טרנטיוס אפר

I don't care what the future holds "
Cause I'm right here and I'm today .
"With your fingers you can touch me


thom york, "black swan." 1


#9 מרסו

מרסו

    כוסית הרים מצויה.

  • רשומים+
  • 2616 הודעות:

פורסם 16/02/2010 - 20:22

תודה רבה על הביקורות ויקי, לני, קוואזר ודיון.

ויקי- אני חייבת להעיד שבאופן כללי לא נוח לי עם הפוזיציה הצינית כשהיא חודרת לשירה שלי. גם לא פוזיציה שמריחה לי מטיפנית - אולי בשל שתי אלו אני נמנע מכתיבה פוליטית כי אני מרגיש שאני חוטא בכך.


לני אני מקווה שהקישור הויקיפדי בכל זאת מסייע. ישנם מספר קווים עם הסדר הפרדה שבפועל קיבל לגיטימציה מסוימת מטעם המדינה, גם אם מבחינתה לא הוגדר שהנשים חייבות להיכנס ולשבת מאחורה.
http://news.walla.co.il/?w=/1/1644748

דיון - תודה על הפרשנות המעמיקה ומושקעת. אינני חושב שאני יכול לכתוב פרשנות שכזו ליצירה. במיוחד במסקנתך הקולעת.
רק הערה אחת - מעבר למה שכתבת בעניין ההפרדה בין טוב לרע - לעניות דעתי הגברים כן השכילו להבין את המיניות והבושה הנלוות מאכילת הפרי, רק שההתמודדות שלהם עם זאת איננה מבדילה בין טוב לרע. אלא להפך, יוצרת הפלייה והדרה בניסיון ההתמודדות. 
דניאל.ב


הספר שלי:

http://gvanim.dpages...7324/120307.php

הבלוג שלי:

http://forum.bgu.co....blog&blogid=356

השיר האחרון שפרסמתי:
http://forum.bgu.co....howtopic=297041

"אַךְ אָנוּ בְּאוֹן נִזְקֹפָה
אֶת רֹאשֵׁנוּ גֵּא אֶל-עָל." ("הם לא ישברו אותנו").



נשיא מועדון המעריצים העולמי של שלומית אהרון.

יש קוצית חדשה!!!


הערה: לא מגיב/מבקר סיפורים ב"סטודנטים כותבים". לא לקחת זאת אישית.



כבר לא הומו-מחמד של אף אחד
-

הצופה מספר אחד, והיחיד (פרט שולי) של ערוץ הכנסת!

#10 dune

dune

    I know a place where summer strives

  • מנהלי פורום
  • 809 הודעות:

פורסם 16/02/2010 - 23:48

קיבלתי את הערתך שאך מוסיפה רובד למחשבותיי אודות השיר.
San Andreas Fault

אני ממליצה לכל אחד פה לנהוג ביתר זהירות. יש כאן אנשים, שבשם "הסקרנות" שלהם מסוגלים לזחול על דמותכם הוירטואלית ולחפש נקודות תורפה כדי להגיע אליכם. יש גם מי שלא יהסס לנפנף זאת בפניכם ואף שלא בפניכם ויוכל תמיד להגיד שעשה הכל בתום לב. הייאוש יכול לגרום לכל אחד לשקר קצת, גם לעצמו.


#11 Ice_guitar

Ice_guitar

    ברונזה

  • רשומים+
  • 726 הודעות:

פורסם 18/02/2010 - 16:17

לפעמים אני מרגיש שחסרים לי כלים מסויימים להבין לגמרי את הכתיבה שלך, וקורא שוב. ולאט לאט דברים נפתחים מקריאה שנייה ושלישית.
אני מתאר לעצמי שמעבר להרבה דברים שכבר כתבו לך כאן - זה מה שמייחד אותך אצלי , שירים שנפתחים לאט לאט מקריאה לקריאה.
אהבתי!

צער וסיפוק זה בזה שלובים
שטים לעברך כמו גלים גלים
אתה יכול להתעלם, יכול להלחם.
החיים הם מה שאתה עושה מהם.
(הדג נחש)




0 משתמשים קוראים נושא זה

0 משתמשים, 0 אורחים, 0 משתמשים אנונימיים