מעבר לתוכן


תמונה

סדנת כתיבה יוצרת


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Frik

Frik

    משהו קטן וטוב

  • רשומים+
  • 12100 הודעות:

פורסם 21/08/2005 - 02:31

שימו לב לפרוייקט החדש של YNET :
http://www.ynet.co.i...9-18096,00.html

יש על החיים האלה? :-)


#2 SimbaSoul

SimbaSoul

    פליט ניו-זילנדי

  • רשומים+
  • 13096 הודעות:

פורסם 21/08/2005 - 02:42

קודם כל, תודות רבות על הלינק.

לא מצאתי יותר מדי דברים שימושיים חוץ מזה- איך מעבירים ביקורת.

אולי מכיוון שהסדנה/פורום שם עדיין בחיתולים אין להם הרבה מה להציע, אבל אני אשים עין. תודה שוב. :)
מחזרו ציוד אלקטרוני ואפילו תקבלו על זה כסף!

"שקר החן והבל הניופי" (משלי ל"א, ל' / סימבה ס"ו, ל')

?Other rappers diss me, say my rhymes are sissy. Why? 'cause I rap about reality? Like me and grandma drinking a cup of tea


#3 Frik

Frik

    משהו קטן וטוב

  • רשומים+
  • 12100 הודעות:

פורסם 22/08/2005 - 00:38

יפה שמצאת את זה, גיבור.
והנה הטקסט במלואו :

השאלה "איך מעבירים ביקורת" עלתה כאן כבר יותר מפעם אחת והיא בין הנושאים שממילא התכוונתי להעלות לדיון, לכן אני לא עונה באופן אישי אלא פותחת דיון המתייחס, לא ליצירה זו או אחרת, אלא לנושא העברת הביקורת עצמו. אני אשמח אם תגיבו ותאמרו מה לדעתכם צריכה להחיל ביקורת טובה ואיזה סוג של ביקורת אתם עצמכם הייתם רוצים לקבל. זה יעזור לכולנו לתת ולקבל ביקורות ממוקדות יותר, אפקטיביות יותר, להבין איך **לקרוא** את הביקורות (גם זאת אמנות שצריך ללמוד ) ולהתפתח ככותבים וכקוראים.
_______________________________________________________________

ראשית, אני חושבת שכשאנחנו עומדים להעניק ביקורת, אנחנו צריכים לראות לנגד עינינו את המטרה. נדמה לי שכולנו נסכים (ואם אתם לא מסכימים אתם בהחלט מוזמנים להעלות השגות) -שהמטרה בפורום הזה היא *ללמוד ולהתפתח ככותבים* - הביקורת על-כן, צריכה להיות מכוונת למטרה זאת ולהכיל כלים שיעזרו לכותב להתפתח וללמוד.

לכן, כלל יסוד של הענקת ביקורת מכל סוג שהוא - הוא **לנמק** אותה.

למה לנמק? מפני ש"אהבתי/שנאתי" אמנם מעניקים לכותב סמן למה שעורר בקוראיו אבל לא נותנים לו פלטפורמה שתעזור לו להתפתח. לעומת זאת - "אהבתי כי קצב היצירה סחף אותי ומשחקי המילים הצחיקו אותי" - היא כבר ביקורת שנותנת לכותב אינדיקטור חזק בהרבה.
נכון, לא קל תמיד לנמק ביקורת, זה מאלץ את הקורא לחשוב עמוק יותר ולהגיע להבנה טובה עם עצמו, בנוגע למה שקרא. ביקורת היא כלי שעוזר לכותב, אבל בו זמנית מלמד אותנו להיות קוראים טובים וחכמים יותר.

אלמנט שני שמכילה ביקורת טובה - הוא לפרט ככל שניתן. אמירות כלליות כמו "אהבתי את האווירה" מעניקות אינדיקטור חלש יותר לכותב מאשר, למשל, "אהבתי את האווירה, היא גרמה לי לתחושת עצב, שנבעה לדעתי מתיאור הדרך בה ריח האפונה העלה בה זכרונות על אהוב עבר". זאת רק דוגמא כמובן, והכוונה אני מקווה, הובנה.

אלמנט שלישי לביקורת טובה - לא לפחד! לא לפחד לכתוב שהיצירה לא טובה בעיניכם, או לא מצאה חן בעיניכם. מביקורת "רעה" ניתן לפעמים ללמוד הרבה יותר מביקורת "טובה". אם תהיו נורא פוליטיקלי קורקט ותפחדו להעליב כל הזמן, אף כותב לא ילמד שום דבר.

זה מביא אותי כמובן לאלמנט הרביעי - ** לא לגלוש לפסים אישיים** ולשמור על נימוס אלמנטרי. לא אהבתם את היצירה? מצוין - הגיבו והסבירו למה - כדי שלהבא יוכל הכותב, אם ירצה כמובן, להשתמש בכלים שהוענקו לו בתגובה. אבל אל תכתבו דברים כמו "חרא של דבר" או "את/ה אדיוט". מזה, באמת, אף אחד עוד לא למד כלום.

**עולה כמובן השאלה - איזה כלים יש לכותב מתחיל או לא מקצועי להעניק לחבריו הכותבים?**
בדיוק בשביל זה קיים הפורום וקיימת הסדנה. ככל שנלך ונתקדם יהיו לכם כלים רבים יותר להעניק ואתם עשויים להתפלא כמה אתם יכולים לעזור ולהעניק לכותב אחר, ע"י אמירה כנה של מה שחשבתם על יצירתו - אחרי הכל - רוב הקוראים הם לא בוגרי החוג לספרות וגם לא מבקרים במוסף הספרות של ידיעות. מעבר לזה, בדיוק בשביל זה אני פה - להעניק את ה"טאץ' המקצועי" לדיון

אלמנט חמישי - דיון. לדבר על היצירה, להעלות דיעות שונות, להתדיין עליה. זה פותח את המחשבה, זה מעניק גם לכותב וגם למבקריו זוויות ראיה חדשות - זה חשוב וזה עוזר.

אלמנט שישי - להשתדל לשלב. בכל יצירה ניתן למצוא לפחות דבר אחד שאהבתם ולפחות דבר אחד שלא אהבתם או אהבתם פחות. הרבה יותר קל לקבל ביקורת רבגונית ולא חד-ממדית, לכאן או לכאן.

כל מה שנכתב כאן - חל גם על "מקבל הביקורת". צריך תמיד לזכור ש"ביקורת רעה" היא לא התקפה אישית על אף אחד ובסך-הכל, כולנו נמצאים כאן עבור אותה מטרה.

ובקשר ל"חוקים" - אין באמת חוקים, יש עקרונות ודברים שעובדים, אבל אם בשבילכם עובד משהו אחר - אז גם זה מצוין.
כמו שכתבתי למעלה הייתי שמחה מאוד אם הייתם מגיבים ומוסיפים את דעתכם, כותבים איזה סוג של ביקורת הייתם רוצים לקבל, מה הייתם רוצים שתכיל, אילו סוגי ביקורות עזרו לכם בעבר וכדומה.

יש על החיים האלה? :-)


#4 עמיאל גל

עמיאל גל

    כסף

  • רשומים+
  • 1200 הודעות:

פורסם 26/08/2005 - 16:18

לא מאמין איך פספסתי את ההודעה הזו, בכל מקרה, ארז, סימבה, תגידו לי, למה לא לקחת קורס כתיבה יוצרת בבן גוריון?
יצא לי לדבר עם פרופסור קלדרון( ניסים קלדרון) שהוא פרופסור לספרות בב"ג והוא המליץ לי לקחת את הקורס הזה כ"קריסטיליזציה" לשירים שלי כאופציה כקורס לנק' זכות אז..., לא יודע, למה לא עושים את הקורס הזה באוניברסיטה?
אני יודע שאני אעשה את הקורס הזה כשאני אתקבל לבר אילן( או לאקדמיה) אבל מעבר לזה ואם הייתי לומד בבן גוריון חופשי הייתי עושה אותו אז...


עמיאל.
שיהיה...

#5 Frik

Frik

    משהו קטן וטוב

  • רשומים+
  • 12100 הודעות:

פורסם 30/08/2005 - 19:20

לא מאמין איך פספסתי את ההודעה הזו, בכל מקרה, ארז, סימבה, תגידו לי, למה לא לקחת קורס כתיבה יוצרת בבן גוריון?
יצא לי לדבר עם פרופסור קלדרון( ניסים קלדרון) שהוא פרופסור לספרות בב"ג והוא המליץ לי לקחת את הקורס הזה כ"קריסטיליזציה" לשירים שלי כאופציה כקורס לנק' זכות אז..., לא יודע, למה לא עושים את הקורס הזה באוניברסיטה?
אני יודע שאני אעשה את הקורס הזה כשאני אתקבל לבר אילן( או לאקדמיה) אבל מעבר לזה ואם הייתי לומד בבן גוריון חופשי הייתי עושה אותו אז...
עמיאל.

<{POST_SNAPBACK}>

תגיע לשנה שלישית ותחפש מקומות פנויים :P

יש על החיים האלה? :-)


#6 עמיאל גל

עמיאל גל

    כסף

  • רשומים+
  • 1200 הודעות:

פורסם 30/08/2005 - 22:18

למה, מה?, אין מקומות פנויים לזה?
ולמה באמת רק שנה שלישית?


עמיאל.
שיהיה...

#7 נולי

נולי

    מנהלת פורום לא מנהלים

  • רשומים+
  • 2679 הודעות:

פורסם 06/09/2005 - 11:58

אני הצלחתי לקחת סדנאות כתיבה בכל אחת משנות לימודי. הסוד: להגיע לשיעור הראשון למרות שאתה לא רשום, ולנסות לתפוס מישהו שמבין ישר שזה לא מתאים לו ( תמיד יש מישהו שנבהל מהעובדה שצריך לכתוב דברים) לתפוס אותו באוזן ולקחת אותו איתך למחשבים להעביר הרשמה. גם אם לא עושים את זה, עם דוגרים על האינטרנט בתקופת שינויים ובודקים כל הזמן ניתן למצוא מקום פנוי. לי זה עבד. עוד אופציה- להיכנס לשיעורים כשומע חופשי (זה לא מקנה לכם נקודות אבל גם לא עולה כסף), או לבקש מהמרצה שיפתח לכם עוד מקום (יכול לעבוד אם בשיעור הראשון הוא קרא משהו שלכם ואהב את זה)

עוד אופציה- אני ועוד כמה חבר'ה שהיו בסדנה של דוב אלבוים היינו מקיימים מפגשים בשם "פליטי אלבוים". כל אחד היה מביא דברים שלו והיינו מקריאים ומדברים על זה. זה גם נורא נחמד לארגן.
וזה לא מה ש ישביע את רעבוני

#8 עמיאל גל

עמיאל גל

    כסף

  • רשומים+
  • 1200 הודעות:

פורסם 06/09/2005 - 12:27

אוקיי, אז אולי תפרטי מה לומדים שם?, טיפים, משהו? :lol:
מה?, משאירה אותנו ככה באוויר? ;)


עמיאל.
שיהיה...

#9 נולי

נולי

    מנהלת פורום לא מנהלים

  • רשומים+
  • 2679 הודעות:

פורסם 11/09/2005 - 12:25

אוקיי, אז אולי תפרטי מה לומדים שם?, טיפים, משהו? :lol:
מה?, משאירה אותנו ככה באוויר? ;)
עמיאל.

<{POST_SNAPBACK}>

לא הבנתי כל-כך את השאלה. התכוונת מה לומדים בסדנה לכתיבה יוצרת? בעקרון המנחה נותן תרגילים, או מראש, או במקום (שאז כותבים ישר שם) כל אחד קורא את מה שהוא כתב, והאחרים נותנים לו פידבקים. המנחה , שלרוב יש לו יותר ניסיון נותן את חוות הדעת שלו. זה טוב במיוחד עם אפשר להמשיך לעבוד על דברים. אם אתם ממש רוצים לערוך סדנה כזו אני אשמח לתת רעיונות.
וזה לא מה ש ישביע את רעבוני




0 משתמשים קוראים נושא זה

0 משתמשים, 0 אורחים, 0 משתמשים אנונימיים